Resultaat & kwaliteit

Ik benader bedrijfs- en ontwikkelproblemen graag vanuit het perspectief “If it ain’t broke, don’t fix it.”

R

Ik ga alleen aan de slag als er echt resultaat valt te behalen

R

Ik ga altijd op zoek naar de aanwezige kwaliteit

Resultaat

Het vak van coaching is niet scherp afgebakend. Dat is een positieve manier om te zeggen dat het een nogal vage bezigheid is. Ik heb samen met collega’s talloze pogingen gedaan helder en eenduidig te beschrijven wat coaching nu precies is, maar dat leidt steevast tot heel veel tekst, die vooral interessant is voor vakgenoten.

Dus in plaats van uit te leggen hoe het werkt, richt ik me op het te bereiken resultaat. Als een team ‘meer het gevoel wil hebben schouder aan schouder te staan’, dan zoek ik eerst met ze uit hoe dat ‘schouder-aan-schouder’ er uit ziet: wat doen ze, wat zeggen ze, hoe klinken ze als ze zo werken? Hoe worden hun resultaten beter en hoe kan de omgeving dat waarnemen? Als we dat weten heb ik het richtpunt voor mijn werkzaamheden gevonden. Als ik dan kan vaststellen dat mijn bijdrages het behalen van die resultaten versnellen, dan kan aan het werk.

Kwaliteit

Zonder al te belegen willen klinken, kan ik zeggen dat de ervaring me geleerd heeft dat je de beste oplossingen en resultaten behaald als je uitgaat van al aanwezige kwaliteit. Een probleem waarmee een individu, een team of een organisatie zit, is nooit alleen tot stand gekomen omdat mensen 1 of meerdere dingen niet kunnen. De vragen waarmee we zitten, zijn voor het grootste deel ontstaan door de kwaliteiten en vaardigheden die we dagelijks in ons werk inzetten.

Bijvoorbeeld

Een organisatie waarin het middelmanagement verschrikkelijk hard werkt om alle gaten dicht te lopen die tussen de afdelingen ontstaan, heeft kwaliteiten als improviseren innoveren hoog in het vaandel staan, gecombineerd met een werkethos waarin persoonlijke verantwoordelijkheid een grote rol speelt. Als zij problemen hebben op het gebied van onderlinge samenwerking, zijn die problemen deels veroorzaakt door dat improviseren en  dat hoge verantwoordelijkheidsgevoel. Ik ga dan juist die waarden en kwaliteiten gebruiken op de samenwerkingsproblemen op te lossen.

Nog een voorbeeld

Een leidinggevende die zestig uur of meer per week werkt en van zichzelf heel veel eist, heeft een hoog doorzettings-vermogen, beschikt over veel wilskracht en behaalt veel doelen. Om haar heen echter, is er ontevredenheid, angst en worden mensen ziek. Het team heeft moeite om haar tempo bij te houden en te voldoen aan haar persoonlijke maatstaven. Ik geloof dat je zo’n situatie alleen maar kunt verbeteren door de wilskracht van de leidinggevende te kanaliseren naar extra doelen die het welzijn van het team of de efficiëntie van haar mensen bevordert. Zo gebruik je haar kracht om samen iets voor elkaar te krijgen.

Willem begeleidde een van onze mensen en al na een paar sessies was het resultaat verbluffend: onze collega gedroeg zich assertiever, en begon oplossingen aan te dragen waardoor we ontdekten wat zijn unieke talent was. Hij werkt nu veel meer binnen aangegeven tijdslimieten. De wat stille en stuurse IT-er is een gezellige en effectieve collega geworden.
Tormo Antonides

Directeur, A10 tech

Laten we aan de slag gaan

Onderzoek of we samen resultaat kunnen gaan maken.
Neem hieronder contact met me op.

9 + 6 =