Lichaamstaal

“What every body is saying”

– Joe Navarro- 

Dutch olympians

Dutch olympians: faces that talk... There's a worldwide appreciation of the Dutch Olympians and their achievements during the Sotjsi Olympics. They've won an incredible amount of medals and so you might expect them to be happy at the least. And of course most of them...

Lees meer
Eigen lichaamstaal veranderen

Eigen lichaamstaal veranderen

  Moeilijk? Ik heb al vaker verteld en geschreven over het enorme effect dat kleine veranderingen in je lichaamstaal hebben. Mensen worden er enthousiast over en willen dat dan doen. “Maar het is ongelooflijk moeilijk, Willem”, krijg ik dan vaak te horen, “om je...

Lees meer

 

 


Het ‘Imago-profiel’

Imago en charisma zijn vage begrippen; we gebruiken ze, maar niemand heeft echt een idee wat het nu precies is. Er zijn hele industrieen onstaan rondom het bouwen en onderhouden van imago’s (van politci, bn-ers, bedrijven, instellingen) en charisma wordt min of meer beschouwd als de pot met goud aan het eind van de regenboog; het is er wel, maar je kan het nooit vinden.

Ik analyseer al jaren delichaamstaal van mijn clienten. Vaak gebruik video-opnames om het totaal van iemands nonverbaliteit goed in kaart te kunnen brengen. Ik kijk naar repetitieve gezichtsuitdrukkingen, micro-espressies, patronen van gebaren. Ik luister naar woordpatronen en breng de auditieve signatuur in kaart. Natuurlijk bestudeer ik ook de gebaren: snelheid, richting, frequentie, amplitude, synchroniciteit. En als het kan ook de totale lichaamsbeweging: mate van beweeglijkheid, looppatroon, inzet van ledematen.

Dat doe ik om die clienten een helder beeld te geven van wat ze doen, hoe ze overkomen en, misschien wel het belangrijkst: wat ze kunnen doen om hun impact, hun ‘uitstraling’ ofwel hun imago/charisma te verbeteren. Dat soort verbetertrajecten staan natuurlijk nooit op zich. Mensen werken aan het veranderen van hun nonverbaliteit omdat ze duidelijker willen worden, of overtuigender, of omdat ze meer invloed willen hebben in groepsprocessen.

Ik ben het resultaat van zo’n analyse imago-profiel gaan noemen, omdat het beestje een naampje moest. Gaandeweg echter bleek me dat de rapportage die ik over je totale nonverbaliteit maak, daadwerkelijk laat zien hoe een deel van je imago (hoe je op derden overkomt door je (onbewuste) communicatieve gedragingen) tot stand komt.

Hoe werkt het?

Ik heb bewegende beelden nodig. In de meeste gevallen heb ik een gesprekje met je; een half uur spreken over je werk of een ander onderwerp dat op een of andere manier belangrijk voro je is, geeft genoeg materiaal. Als het kan, maak ik ook echte actiebeelden van iemand; als hij of zij in gesprek is met een team, of een client. Of als iemand ‘gewoon’ aan het werk is.

Voorts bekijk het videomateeriaal op een aantal aspecten en geef duiding. Al die interpretaties zijn theory-based (ik zuig het niet uit mijn met ervaring gevulde duim, bedoel ik). Ik baseer me op concepten van oa Paul Ekman, Nico Frijda, Walter Freeman en Joe Navarro. ook gebruik de inzichten van oa Action Type Coaching en inzichten uit de bewegingsleer.

Wat krijg je?

Je krijgt een gedetailleerd beeld (letterlijk: de digitale versie bevat naast tekst ook videoclips en foto’s) van je nonverbaliteit: al je communicatieve gedragingen, bewust en onbewust. En uiteraard krijg je mijn interpretatie van die beelden, samen met tips voor verbetering.

Wat investeer je?

Er is geen vaste prijs voor het imago-profiel. Een redelijk deel van de kosten wordt bepaald door de hoeveelheid videomateriaal die gemaakt wordt. Een minimumprijs (gebaseerd op een gesprek van 30 min en een beknopte rapportage) kan ik wel geven: € 450,- .

 

Laten we aan de slag gaan

Onderzoek of we samen resultaat kunnen gaan maken.
Neem hieronder contact met me op.

4 + 6 =