Ze zitten er weer aan te komen: de goede voornemens. Uit een ware oceaan uit onderzoeken blijkt dat het ons nogal bezig houdt, die voornemens. Als ik even google heb ik er zo al een stuk of tien te pakken waarin de wetenschappers eerst aantonen dat het nooit veel wordt met die voornemens in het nieuwe jaar. 10-12% van de stoppers met roken is maar succesvol en met afvallen is het nog slechter gesteld: daar blijft slechts 3 tot 5 % van de voornemens overeind staan. Vervolgens komen de wetenschappers, de healthgoeroe’s en de life-coaches met een rijtje open deuren om je voornemen dit jaar wel te doen slagen.

Twee bewezen tips

Ga ik niet doen. “Wie een open deur intrapt, verplaats alleen maar lucht.”, zegt de spreuk boven mijn bureau aan de muur Wat doe ik wel? Ik geef je twee bewezen, effectieve voorbereidingtips die je een slagingskans verhogen.

Spaar energie

Tip nummer 1: spaar hersenenergie. Om een voornemen te realiseren, moet je kunnen doorzetten wat je hebt gewenst voor jezelf. Dat betekent dat je een paar dingen die je van jezelf moet gaan doen in de gaten moet houden. In afvalprogramma’s staat meestal dat je meer moet bewegen en vaker worteltjes eten (of zoiets). Maar dan moet je wel worteltjes kopen en onthouden dat je morgen even wil gaan wandelen. En die todo’s komen erbij op je toch al lange lijstje. Als je te veel todo’s op je lijst hebt staan en te weinig ‘gedaan’, krijg je last van het Zeigarnik-effect.

Dat effect verklaart waarom onze hersenen te moe worden om onze voornemens uit te voeren. Elk ‘open eindje’ blijft, op onbewust niveau, ons waarschuwen dat er nog iets moet gebeuren. Dat waarschuwen gaat 24/7 door en kost hersenenergie. Energie die je niet kunt missen als je gaat afvallen of stoppen met roken. De tip is dus: Breng en houd nu vast je to-do-lijstjes op orde. Dan is het op 1 januari korter en hou je meer energie over voor de nieuwe todo’s.

Oefen Wilskracht

Tip nummer 2: Oefen nu alvast je wilskracht. Wilskracht is als een spier; met een beetje oefening maak je ‘m al snel sterker. En met de wilskrachtspier is het net als met bijvoorbeeld de biceps. Als je biceps sterker wordt, kun je niet alleen meer gewicht tillen, maar je kunt nog veel meer met je armen, dat eerder moeizaam ging.

Hoe oefen je wilskracht? Net als je biceps: niet met te zwaar werk beginnen. Bedenk een kleine eenvoudige handeling die je graag wat vaker zou willen doen: meteen een gebruikt kopje in de vaatwasser zetten of je sleutels altijd op dezelfde plek opruimen. Eentje is genoeg. Ga nu aan de slag om dat onder de knie te krijgen. Denk er aan, visualiseer, doe een knoop in je zakdoek, faal en faal daarna beter. Het maakt niet uit of het meteen lukt; het gaat erom dat je traint. Je wilskrachtspier wordt sterker en op 1 januari heb je meer kracht om dat te gaan realiseren wat je je voorneemt.

Proost!

Powerpoint: bni nieuwjaar